tisdag 22 maj 2012

Spännande :-)

Så var det dags- att göra behörighetsprov till slöjdutbildningen i Umeå. Uppdraget är

Problem
Du skall tillverka något bärbart för trettonåringen. Tänk på både funktion och utseende, vilket innebär att både funktion och ett medvetet färg- och formval bedöms.
Idé samt färg- och formarbete
Börja med att söka inspiration för att komma på en idé till bärbart för trettonåringen. Idéer kan du få från bilder, texter, film, musik, samtal mm. Bearbeta din idé genom att göra några idéskisser för att komma fram till den utformning du väljer att genomföra. Inspirationsbilder och 4-5 idéskisser lämnas in.
Framställning av slöjdföremål
Med inspirations- och skissarbetet som utgångspunkt tillverkar du din idé och väljer själv vilket slöjdhantverk och material du vill använda. Slöjdhantverket skall ha anknytning till de hantverkstekniker som används i slöjden i skolan samt till det materialområde din ansökan gäller (textil eller trä och metall).



Det första jag tänker på är förstås någon form av väska eller liknande. Iphone fodral, fodral till bärbar dator, ryggsäck med massa fack för hörlurar och laddare....ja här finns hur mycket son helst att välja mellan.
Gillar tex det här som min kompis gjort. Eller den här som finns på Ravelry. Behöver prata med några av mina elever och fundera på vilket material och om det är sömnad eller stickning som gäller. Jag stickar ju mycket nu så det känns som mest aktuellt men jag har ju varit sugen på att sy ett tag nu och symaskinen känner sig nog lite bortglömd... Återbruk och ekologiskt står naturligtvis högt på listan. Kanske ska ta fram några förslag och låta eleverna hjälpa mig att välja det tror jag de skulle gilla :-)

Är det någon av er som läser detta som har förslag tveka inte att höra av er :-)

1 kommentar:

  1. Tackar! Roligt att bli länkad till och få bidra med lite inspiration! :-)

    SvaraRadera